V slovenskem pravnem prostoru še naprej vztrajajo dvojna merila. Komisija za preprečevanje korupcije (KPK) je v zadnjem letu znova usmerila pozornost na domnevno nezdružljivost funkcij občinskih funkcionarjev – županov in svetnikov – s članstvom v Svetu Pomurske madžarske samoupravne narodne skupnosti (PMSNS). Paradoksalno pa zakonodaja istočasno izrecno dovoljuje enako funkcijsko prepletanje poslancem italijanske in madžarske narodnosti.
Gre za pravno nedoslednost ali politično selektivnost? Vse kaže, da slednje. Z dopolnitvijo Zakona o poslancih (Uradni list RS, št. 119/22) je Državni zbor že leta 2022 izrecno določil, da je funkcija poslanca madžarske ali italijanske narodne skupnosti združljiva s članstvom in dejavnostmi v narodnostnih samoupravnih skupnostih. Zakon je torej priznal naravno in legitimno povezavo med predstavništvom v zakonodajni veji oblasti in upravljanjem interesov narodnostne skupnosti.
A na lokalni ravni KPK vztrajno zavzema drugačno stališče. Čeprav župani in občinski svetniki nimajo neposrednega nadzora nad delovanjem PMSNS, kar je osnovni pogoj za nezdružljivost po 27. členu Zakona o integriteti in preprečevanju korupcije (ZIntPK), KPK v določenih primerih – denimo v primeru lendavskega župana Janeza Magyara – ugotavlja nezdružljivost funkcij. V skoraj identičnih primerih (npr. Dušan Orban, Robert Požonec, Teodor Varga) pa nezdružljivosti ni bilo ugotovljene. Selektivno odločanje KPK ni več samo pravno vprašanje, temveč ustavno-politični problem.
v 43. členu je napisano, da ima vsak polnoletni državljan pravico voliti in biti voljen. (Foto: Ustava RS)
Ustavna raven: pasivna volilna pravica, enakost in lex certa
43. člen Ustave RS vsakomur zagotavlja pravico biti voljen, kar pomeni, da lahko državljani kandidirajo in opravljajo funkcije, za katere so dobili podporo volivcev. Vsaka omejitev te pravice je dopustna le pod pogojem nujnosti, sorazmernosti in zakonitosti (glej odločbo U-I-64/14).
Kadar KPK poseže v opravljanje funkcije posameznika, ki je bil legitimno izvoljen, mora za to obstajati izrecna in nedvoumna zakonska podlaga, skladna z načelom lex certa. Če takšna podlaga ne obstaja, gre za nezakonit poseg v človekovo pravico do sodelovanja v javnih zadevah (44. člen Ustave RS).
Poleg tega gre tudi za kršitev načela enakosti pred zakonom (drugi odstavek 14. člena Ustave RS), saj zakonodaja poslancem narodnosti dopušča točno tisto funkcijsko prepletanje, ki ga KPK županom in svetnikom prepoveduje. Če poslanci, ki odločajo o milijardnem državnem proračunu, lahko opravljajo funkcijo v PMSNS, potem je pravno nevzdržno, da bi bilo to prepovedano lokalnim funkcionarjem, ki imajo manjši, bolj omejen vpliv na razporeditev sredstev.
KPK je v preteklosti odločila, da funkcija Janeza Magyara ni združljiva s članstvom v PMSNS. A ni isto presodila za druge primerljive župane in svetnike. Pravna merila niso bila jasno določena, kar pomeni, da je bila odločitev prepuščena prosti presoji organa – to pa krši načelo pravne varnosti (2. člen Ustave RS).
Vrhovno sodišče RS je v več sodbah (npr. X Ips 16/2022) že poudarilo, da mora biti vsaka razlaga zakona skladna z ustavnimi pravicami posameznika in da se ne sme uporabljati širših ali politično motiviranih interpretacij, ki posegajo v temeljne svoboščine.
Ali bo županu Lendave Janezu Magyaru uspelo prepričati glede PMNS Vrhovno sodišče Republike Slovenije? (Foto: Posnetek zaslona- Državni zbor)
Tudi v primeru Janeza Magyara je bilo že jasno izraženo stališče upravnega sodišča, ki je odločilo v prid KPK. Zadevo zdaj presoja Vrhovno sodišče, a ključno vprašanje ostaja: ali ima Komisija sploh pravico razlagati zakon na način, ki krši temeljne človekove pravice?
V razpravo se vključuje tudi nekdanji poslanec Ferenc Horvath, ki je sam več let opravljal funkcijo poslanca in člana PMSNS, kljub opozorilom KPK. A ta v letu 2023 ni dobil več podpore v lendavskem svetu PMSNS in ni bil imenovan za nov mandat v svetu PMSNS. Zato nas preseneča njegova reakcija. Skupina poslancev s prvo podpisano poslanko Slovenske demokratske stranke Jelko Godec je oktobra 2024 vložila predlog sprememb k zakonodaji, a je Ferenc Horvath tik pred vložitvijo sprememb zakonodaj umaknil svoj podpis k spremembam kot sopredlagatelj. Ali to pomeni, da izključuje potencialno konkurenco? Na to vprašanje si bo moral poslanec madžarske narodnostne skupnosti odgovoriti sam. Če ne prej, pa na prihajajočih parlamentarnih volitvah.
Podpis k predlogu Zakona o Lokalni samoupravi je poslanec Ferenc Horvath namenil 23. oktobra 2024. (Foto: Državni zbor)
Dne 28.10.2024 pa je poslal sporočilo predsednici Državnega zbora Urški Klakočar Zupančič, da umika svoj podpis k predlogu sprememb Zakona o lokalni samoupravi. (Foto: Državni zbor)
Politična razlaga njegovega ravnanja ni zanemarljiva. Povezave med Horvathom in določenimi kadri PMSNS, nasprotja z aktualnim lendavskim županom ter finančni tokovi iz javnih zavodov, kot je Minta, kažejo na možno ozadje političnega manevriranja v pravno občutljivih zadevah.
Predsednik Komisije za preprečevanje korupcije dr. Robert Šumi. (Foto: Posnetek zaslona-KPK)
KPK: Lov na čarovnice namesto varovanja integritete???
Naloga KPK je varovati integriteto javnega sektorja. A kadar Komisija deluje na podlagi nedoločenih zakonskih norm, brez konsistentnih standardov, ter pri tem selektivno in arbitrarno presoja, izgublja svojo kredibilnost in preneha biti varuh pravne države. Postane zgolj orodje politične izključitve.
Še huje: trenutna ureditev pomeni, da ista funkcija – članstvo v PMSNS – velja za dopustno pri poslancih, a sporno pri županih ali svetnikih. To ne pomeni zgolj pravne nedoslednosti – pomeni sistemsko diskriminacijo pripadnikov narodnih skupnosti na lokalni ravni.
64. člen Ustave RS določa, da pripadniki italijanske in madžarske narodne skupnosti v Sloveniji uživajo posebno varstvo, tudi glede politične participacije in samoupravnih struktur. Če država te ustavne pravice ne implementira dosledno in simetrično, potem pravica ostaja samo na papirju, realnost pa pomeni izključevanje – prav tistih, ki bi morali biti najbolj zaščiteni.
Dokler zakon ne bo nedvoumno določil, da so funkcije občinskih funkcionarjev združljive s članstvom v narodnostnih svetih, bo pravna praznina omogočala selektivno in politično vodeno delovanje institucij, kot je KPK.
Rešitev je že na mizi – predlog spremembe Zakona o lokalni samoupravi, ki ga je vložila skupina poslancev s prvo podpisano Jelko Godec. Predlog predvideva izrecno združljivost funkcij, kot že velja za poslance.
V pravni državi ni dovoljeno, da se ustavne pravice izigravajo z interpretacijo zakonov, ki temeljijo na nedoločnih in nestabilnih merilih. Ustava je nad vsakim zakonom. Če nekaj velja za najvišji zakonodajni nivo – mora veljati tudi za lokalni, ki je najbolj neposreden stik med državljani in oblastjo.
Spodaj si lahko preberete KPK, občine Moravske Toplice in občine Šalovci na naša novinarska vprašanja.
Odgovor Komisije za preprečevanje korupcije glede zadeve PMNS:
Odgovor občine Moravske Toplice:
Odgovor občine Šalovci:
Luka Perš