Večina uporabnikov fiksnega in mobilnega interneta misli, da je nemoteno delovanje samoumevno tudi takrat, ko pride do redukcij električne energije. Vendar temu ni tako. »Električno omrežje predstavlja kritično infrastrukturo za gospodarstvo in gospodinjstva,« poudarja direktor podjetij Softnet in Omrežje Andrej Boštjančič. Z njim smo spregovorili o aktualni energetski krizi, uspešni spletni televiziji in širitvi na druge kontinente.
1. Kako se lahko izognemo temu, da v primeru izpadov elektrike ostanemo brez interneta?
Andrej Boštjančič: Mi smo se na to pripravili že vnaprej, saj se dobro zavedamo odgovornosti, ki jo imamo do naših naročnikov. Še pred morebitnimi motnjami smo vzpostavili dodatno napajanje, ki bo omogočilo, da bodo sistemi mobilne telefonije, internetne povezave in televizijskih programov delovali nemoteno. Mora pa vsak operater za to poskrbeti sam.
2. Elektrika ni povezana samo z neposrednim napajanjem, ampak vpliva tudi na delovanje optičnih kablov, oddajnikov in baznih postaj. Se lahko težave pojavijo pri daljših izpadih?
Andrej Boštjančič: Internetno omrežje mora z elektriko zagotavljati stabilnost za nemoteno delovanje pametne proizvodnje, pametnih naprav, mobilne telefonije, strežnikov in ostalega. V primeru kratkotrajnih redukcij (do ene ure), ne bi bilo kakih velikih težav, saj imajo vsi ponudniki t. i. UPS naprave. Pri daljših izpadih pa se lahko baterije v le-teh izpraznijo. Edina rešitev je namestitev dizelskega električnega agregata, ki ga ni mogoče povsod namestiti. Operaterji tako poskrbimo za tako napajanje na ključnih vozliščih. Vsekakor pa so problematične manjše točke in bazne postaje mobilnih operaterjev.
3. Posebnost pa je tudi spletna televizija Predvajaj.si, kjer ste kot prvi imeli vključene vse športne programe.
Andrej Boštjančič: Tako je, uporabnikom smo želeli omogočiti, da kjerkoli brezskrbno uživajo v svoji najljubši oddaji ali športni tekmi. V ponudbo smo tako vključili več kot 100 televizijskih programov, 94 radijskih postaj in bili edini, ki smo v shemi imeli tudi vse športne postaje. Poleg tega smo uporabnikom omogočali 7-dnevni časovni zamik in ogled v vseh državah Evropske unije. Priljubljenost Predvajaj.si pa je narasla tudi zato, ker si je paket posameznik lahko prilagodil po svoje.
4. V času epidemije ste veliko potovali, lani ste na primer obiskali tudi Singapur, Vietnam in Filipine. Kako bi primerjali poslovanje v Aziji in Evropi?
Andrej Boštjančič: Vzhodnoazijske države so imele v času epidemije veliko bolj strog režim, kot mi v Evropi. Poslovanje na Kitajskem se je po popolnem tri mesečnem zaprtju toliko spremenilo, da je hkrati v pisarni lahko samo 50 % zaposlenih. Tovrstno poslovanje seveda predstavlja svojevrsten izziv. Prav tako je otežena podpora njihovih podjetjem, kljub temu, da so njihovi zaposleni odzivni in prilagodljivi. S hudim pomanjkanjem kadra se soočamo v Evropi, predvsem v deficitarnih poklicih. Podobno velja tudi za azijske države, čeprav je glede kadra situacija pri njih za odtenek boljša.
5. Prisotni ste v 16 državah po vsem svetu, predlani pa ste beležili tudi 25-letnico delovanja. Ob tem ste predstavili načrte za širitev, začeli ste delovati tudi v Afriki.
Andrej Boštjančič: Tako je, po širitvi v Azijo smo se odločili, da največji potencial za širitev predstavlja afriški kontinent. V Afriki opažamo izredno hitro digitalizacijo družbe, od mobilnega plačevanja do ostalih spletnih storitev. Poleg tega se veliko podjetij, ki so v večji meri že naše stranke, širi ravno tja. Tako se zdaj širimo v posamezne države Azije in Afrike.
6. Ste tudi direktor Omrežja, ki nudi storitve fizičnim uporabnikom. Trenutno ste prisotni na območju Ajdovščine, Trzina, Komende, Ljubljane in Krškega. Kako svetujete ljudem, ki v poplavi ponudb ne vedo, kako izbrati pravo?
Andrej Boštjančič: Pogosto se srečujemo s tem vprašanjem, saj se pogosto zgodi, da so stroški telekomunikacijskih storitev na začetku nizki, že po prvem mesecu ali dveh pa pridejo nepričakovani stroški iz drobnega tiska. Zato se pri pripravi paketov prilagajamo željam potrošnika. Večina si najbolj želi televizije s širokim naborom TV programov, zanesljivim internetom in mobilno telefonijo, ki je skladna z njihovo dejansko porabo. Sicer pa uporabnikom svetujemo, da se pri izbiri paketa vprašajo o prioritetah – jim je bolj pomemben širok izbor TV programov ali velika količina mobilnih podatkov. Če bodo pogledali mesečno statistiko obdobja dveh let, bodo dobili realno sliko stroškov in se posledično lažje odločili za paket, ki jim najbolj ustreza.
Luka Perš